یک نکته ی مهم در رفتار یک فروشنده ی خوب:

فروشنده ی خوب باید در ” گوش دادن “
– نه شنیدن – مهارت داشته باشد. او باید یک شنونده ی فعال باشد. این توانایی مهم را خیلی از فروشنده ها و کلا خیلی از انسانها ندارند.
در ان ال پی این اصل مطرح می شود که گوش دادن فعال ، اصلی ترین مهارت انسان در ایجاد ارتباط موثر است .
برخی فروشندگان فقط ” می شنوند ” . فرق شنیدن با گوش دادن در این است که، در شنیدن ، مغز عمل پردازش را انجام نمی دهد. ولی درگوش دادن، بعد از شنیدن یک پروسه ی مهمی رخ می دهد و آن پردازش مغز روی کلماتی است که در ذهن ثبت شده است .
در گوش دادن ، شنیدن با بروز احساسات مثبت و ارائه راه و راهکار همراه می شود .
گوش دادن خوب و فعال دارای نشانه است.

۱) تصدیق کلامی :
شنونده ی فعال از کلمات و عباراتی کوتاه-حین گوش دادن – جهت تصدیق حرف های مهم مشتری خود استفاده می کند.

۲) تحسین کلامی
فروشنده ی خوب در زمان گوش دادن از کلمات تحسین برانگیز استفاده می کند تا احساس خوب و اعتماد به نفس لازم به مشتری خود القا کند .

۳) انتقال حس همدلی :
هنگامی که مشتری مشکلات خود را مطرح می کند یک فروشنده ی خوب با ایجاد حس همدلی به می فهماند که شرایط ویژه ی او را درک کند.
ولی البته مراقب است که احساساتش را در مذاکره تاثیر ندهد.

۴)رفتارهای غیر کلامی
یک فروشنده ی خوب ، هنگام گوش کردن، حالت سر، دست ها، زبان بدن و تماس چشمی خود را به بهترین شکل مدیریت می کند تا مشتری احساس کند با یک بمب انرژی در حال گفتگو است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.